Betaalomgevingen worden als Referral gezien.

Inmiddels heeft Google een nieuwe versie van Analytics, namelijk Universal Analytics. In sommige gevallen wordt ineens de sessie afgebroken op het moment dat de bezoeker vanuit de winkelwagen (het bestelprodes) naar de betaalomgeving gaat om af te rekenen.

Een betaling vindt plaats bij de betalings omgeving, zoals bijvoorbeeld buckaroo.nl. Als de sessie dan niet goed wordt toegekent betekent dit dat er een nieuwe sessie wordt gestart, dit terwijl de bezoeker juist met de laatste en belangrijkste stap bezig is, namelijk de betaling.

Na een betaling komt de bezoeker altijd weer terug op de webshop, in de meeste gevallen de succes pagina. Als er dus een nieuwe sessie is gestart wordt dit gezien als nieuwe referral (verwijzing).

Dit betekent dus dat de conversie verkeerd wordt toegekent. Symfony werkt met de Google Tag Manager, hierin hebben we aanpassingen gedaan waardoor het conversiepad weer correct werkt.

Kom je zelf dit probleem tegen en wil je het zelf oplossen? Dan zijn dit de juiste aanpassingen.

Google Tag Manager Cookieconfiguratie

We moeten een aanpassing in de cookies toevoegen om alles dus te zien als 1 sessie. We zetten het cookiedomein op auto (hierdoor wordt de cookie doorgestuurd) en onder het kopje Cross-domein tracking geven we aan over welke referrals het gaat. Tot slot geven we aan “Linker toestaan” ==> waar.

Instelling in Google Analytics

Vervolgens stellen we dit ook in bij Analytics, zodat de cirkel volledig rond is en de referrals weer kloppen.

 

 

 

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen