Voorbeeld Case voor Shipping matrix

De product codes aanpassen:

Standaard bij de installatie wordt een product-attribuut geplaatst met de opties UPC, DHL etc, maar deze kunt je naar wens zelf bepalen.

Omdat de klant gebruik maakt van pakketcodes "Klein, Middel en Groot" heb ik de 3 standaard opties dus hernoemd naar de gewenste labels.
Het attribuut vindt je als je bij de attributen zoekt op 'xib_package_code', of via de link bij de pakketcode-dropdown in het wijziging-formulier van een shipping-matrix-record.

Instellen van de groepen:

Per groep wordt er slechts  1  verzend optie geboden in de checkout, namelijk die optie met de hoogste prioriteit.
Als we dus 1 groep hanteren met de groepcode 'standaard' , en in die groep 3 record plaatsen met de volgende pakket-codes en prioriteiten:
Groot: 30
Middel: 20
Klein: 10

Als er een artikel voorkomt in de bestelling met de pakketcode 'Groot', dan overrules hij altijd de andere 2 vanwege de hogere prioriteit.
Als er een artikel voorkomt met de pakketcode 'Middel' in de bestelling, en alle artikelen hebben allemaal de pakketcode 'Klein' , dan overruled Middel dus alle andere, vanwege zijn prioriteit.
( gebruik bij de eerste configuratie altijd 10-tallen om op die manier ruimte te reserveren voor toekomstige wensen of eisen van de klant, dan hoef je niet alle prioriteiten aan te passen )

Extra verzend optie,  verzending met binnen-breng-service:
Voor de 'binnenbreng-service' moet er dus een extra groep komen, want deze moet immers een extra optie worden in de checkout, naast de standaard verzend-optie.
Deze hoeft de groep standaard niet te overrulen, maar moet als 2e optie beschikbaar komen zodra er een artikel wordt besteld met de pakketcode 'Middel'.
Om die reden geven we deze een andere groep-code, namelijk 'service'.
Als het nodig zou zijn, dan zouden we voor deze groep ook alle pakket-codes ( Klein, Middel, Groot ) kunnen configureren, maar de klant had aangegeven dat dat in deze gevallen niet hoeft.

Over de klantengroepen
Als de verzend-opties ook beschikbaar moeten zijn voor klanten die niet ingelogd zijn, dan mag je hier geen klantengroepen selecteren.
Deze optie is bedoeld voor afwijkende verzendkosten voor bezoekers die wel ingelogd zijn, en dus tot een bepaalde klantengroep behoren.
De klantengroep-id van anonieme bezoeker is  0 , en die optie is niet beschikbaar in het formulier.

Overige instellingen:

En verder is het aan te raden om 1 standaard verzend-optie te plaatsen, die voor alle pakketcodes, alle landen en verder alle bereiken geldt ( overal 0 t/m/ 9999999999 ),
maar wel met de laagste prioriteit ( bv 1 of 0 ).
Mocht er dan door een configuratie-fout de situatie ontstaan dat geen enkele verzend-optie van toepassing is, 
dan wordt die standaard verzend-optie uit de database gehaald, en kan de klant toch altijd zijn bestelling afronden.
Deze standaard verzend-optie geef je natuurlijk wel een prijs die de kosten dekt ;-)

Probeer verder de instellingen zo eenvoudig mogelijk te houden, dus niet allerlei gewicht of volume bereiken invoeren als deze toch niet worden gebruikt door de klant.
Als deze de voorkeur heeft voor het gebruiken van pakket-codes, en in sommige gevallen bij een minimale besteding gratis verzending wil bieden, dan kunnen bij alle configuraties de bereiken voor gewicht en volume ingevoerd worden in de vorm van 0 t/m  9999999999.
Voor de gratis verzending geef je dan dus bij de prijs bereiken geef je dus de drempel-waarde aan waaraan moet worden voldaan voor de gratis verzending.

 

In de bijlage vind je het .CSV bestand van dit voorbeeld.

screenshot-shipping-matrix.jpg

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen